LARS RIPHAGEN
Accountmanager filtratie en separatie
Lars vertelt over zijn eerste jaar als accountmanager bij Van Borselen Filters. Van klantbezoeken tot internationale beurzen, ontdek hoe hij zich heeft ontwikkeld en wat hem zo enthousiast maakt over de veelzijdige wereld van filtratie!
Hoe zag jouw eerste maand er bij Van Borselen Filters uit?
Een drukke maand door de instroming in een hele nieuwe tak, ik ben nooit zo bezig geweest met een technische kant of hoe je het vorm kunt geven maar door het inwerkplan en de verschillende trainingen word je wel gelijk meegenomen de wereld in. Zo was ik binnen de eerste 2 weken al onderweg naar België voor een training van de Sweco zeefmachines en aan het einde van de eerste maand naar Nürnberg voor een beurs voor bierbrouwers. Dit gaf mij vooral veel inzichten in waar je filters kunt verwachten en dus ook waar je anders mogelijk overheen zou kijken als je bij een klant aankomt. Maar ook veel trainingen vanuit onze leveranciers die graag meer vertellen over hun producten en die je veel tips meegeven hoe je het beste kunt starten, dit om zeker te zijn dat je alles gaat begrijpen naast enkel de praktische onderdelen uit het inwerktraject wil je natuurlijk ook snappen hoe je een klant verder kunt helpen.
Wat vind jij zo leuk aan de functie accountmanager?
De diversiteit in je werkzaamheden, het ene moment ben je bezig met het afhandelen van een bestelling die vaker voor is gekomen en voor je het weet zit je aan de andere kant van Nederland in een productie om te kijken waar je waarde toe kunt voegen. Daarnaast geniet ik er zelf erg van om onderweg naar klanten te zijn en op locatie te kijken naar welke oplossingen je kunt bieden voor de problemen, je komt filters op meer plekken tegen dan wat je van tevoren zou verwachten. Het langsgaan bij de klant geeft je dan ook een uniek inzicht achter producten die je dagelijks aan het eten of drinken bent waar je anders niet snel zou komen. Het is bijna een soort all-access pas.
Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?
Bij binnenkomst start ik eerst met het doorlezen van de mail die nog binnen zijn gekomen, daaruit kan voortkomen dat je gelijk aan de slag kan met een offerte of ik ga op zoek naar nieuwe ingangen bij bedrijven die of nog niet bij ons bekend zijn of die in het verleden zaken met ons hebben gedaan, maar die helaas zijn weggevallen om allerlei verschillende redenen. Zo door de dag heen pleeg ik verschillende belletjes naar klanten en nieuwe partijen om te proberen afspraken binnen te halen en om tafel te komen om daar te bespreken wat we voor ze zouden kunnen leveren of waar we hele nieuwe projecten kunnen opzetten om of te starten met filtratie of een probleem te verhelpen en een efficiëntie slag te slaan. Het doel is vooral om zoveel mogelijk onderweg te zijn en dus om tafel te zitten bij klanten. Daar haal ik de meeste voldoening uit en kom je het beste in contact met de markt en wat er speelt.
Wat wist je nog niet van de wereld van filtratie, dat je nú wel weet?
Dat filters op zoveel meer vlakken zitten dan wat je van tevoren denkt zodra je eraan begint. Ik merk het ook als mensen vragen wat je voor werk doet en je benoemt ‘ik verkoop filters’ dat de gedachten vaak gaan naar de standaard oliefilters in auto’s of soms zelfs de koffiefilters voor je filterkoffie. Ik merk dat ik tijdens het lopen door de supermarkt ook let op producten die bij klanten vandaan komen of juist producten die mijn aandacht trekken omdat er mogelijk nieuwe business in kan zitten. Zoals al eerder gezegd, je komt op plekken waar je anders niet zou komen. De afwisseling is zo groot dat je in de ochtend een afspraak kan hebben bij een kleine hobbybrouwer die bezig is met naam maken voor zichzelf in de speciaalbieren en in de middag kun je bij een internationaal bedrijf zitten wat op dagelijkse basis meer produceert dan je ooit kan bedenken. Maar ook speciale toepassingen zoals larven om op te treden als natuurlijk bestrijdingsmiddel worden gefilterd of gezeefd, dat was een stap waar ik helemaal niet op voorbereid was.
Wat maakt het werk in de filtratie-industrie zo uitdagend?
De uitdaging zit hem vooral in het zoeken naar de juiste oplossing. Er zijn zoveel verschillende manieren, oplossingen en producten te bedenken met daarin nog meer subcategorieën dat het soms een puzzel is waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Net als wat zo leuk is aan de hele filtratiewereld is het tegelijkertijd ook een grote uitdaging, want in je omgang is het een groot verschil of je het hebt over een eenmansbedrijf die kleine dingen maakt of dat je spreekt van een internationaal opererend bedrijf met grote namen als klant. Hierdoor is iedere nieuwe klant ook een nieuwe kans om kennis te vergaren en vooral te achterhalen hoe ze het nu doen en wat dit kan toevoegen voor bijvoorbeeld kleinere klanten. Er zitten genoeg breinbrekers tussenin die je wel wat moeite gaan kosten om te ontcijferen.
Welke 3 dingen vind je het leukst aan je werk?
De bezoeken aan klanten staan met stipt op 1, je bent onderweg en gaat door het hele land (of over de grens richting België) om daar te praten over de oplossingen die je kunt bieden of simpelweg te kijken wat doen ze hier eigenlijk. Daarnaast is het op kantoor ook gewoon erg gezellig met de groep. We zijn een klein bedrijf dus iedereen loopt 110% ervoor om de gestelde doelen samen te behalen. Dit zorgt ook voor een leuke sfeer met uitjes maar ook gewoon elke vrijdagmiddag een drankje erbij en de gezelligheid opzoeken. Iedereen weet waar we voor werken dus daar draag ik graag een steentje aan bij! Daarnaast zijn de contacten met leveranciers ook leuk, je bezoekt beurzen waar je ze zult spreken, maar ook gewoon telefonisch. Ze zijn bereid om te helpen en leggen met gemak alles uit wat je moet weten mocht je er in een casus even niet lekker uitkomen, ook hebben we met leveranciers en zelf een klein lab dus is het altijd leuk om producten te testen en met directe resultaten het gesprek aan te gaan bij de klant. Zo kun je je ook onderscheiden om te laten zien wat je hebt uitgevoerd en waarom dit een toevoeging gaat zijn voor hun product of proces.
Wat heb je geleerd of welke skills heb je (verder) ontwikkeld in je eerste jaar bij Van Borselen?
Het binnenhalen van koude contacten is iets waar ik zelf mee aan de slag wilde gaan evenals het onderhandelen over prijzen/levertijden noem maar op. Aan het einde van mijn eerste maand zat ik al in onderhandeling over prijzen met een klant die na een tijdje stilte weer wat wilde kopen en dat is dan toch ineens een extra inzet die je nodig hebt om er vol voor te gaan. Het ‘koud’ opbellen van klanten is ook iets wat van belang is voor mij om nieuwe markten en klanten binnen te halen, dit is dan ook zeker iets wat flink is verbeterd omdat je weet wat voor verhaal je kunt vertellen, welke producten je kunt bieden en vooral dat je een oplossing of besparing voor de klant kan betekenen. Maar het blijft wel lastig om ook na heel vaak achter elkaar ‘nee’ te horen toch door te zetten, dit is wel iets wat ik in het begin zeker goed moest gaan ontwikkelen want het zal nog veel vaker voor gaan komen!
Waar ben je zelf het meest trots op over het afgelopen jaar?
Het meest trots ben ik op de stappen die ik heb gezet van kleine beginnende bierbrouwerijen om het vak te leren en te weten wat filtratie inhoudt, naar bezig zijn met tenders voor grote Europese bedrijven en gesprekken met internationale marktleiders om voor hen oplossingen te verzinnen en te testen. Dit waren stappen die ik me zeker nog niet voor mogelijk had gehouden in het eerste jaar, maar uiteindelijk sta je er wel ineens en is het soms ook zeker even schakelen hoe je het ineens vorm moet gaan geven, maar gelukkig is er altijd steun vanuit intern dat als je er niet uitkomt er iemand is die met je meekijkt om zeker te zijn dat de juiste producten eruit gaan. Eigenlijk gelijk doorkomend vanuit school, merk je pas dat er nog genoeg te ontwikkelen en te leren is in welk werkveld dan ook, maar met de juiste steun om je heen is er genoeg ruimte om te ontwikkelen en is het een kwestie van tijd voor je alles een plek hebt gegeven en echt het gaspedaal in kan trappen naar nieuwe hoogtes!
Meer weten?
Kom in contact
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Vul hieronder uw gegevens in, en ons team neemt snel contact met u op. Wij helpen u graag verder!